Environmental Communication

This bilingual (English-French) course probes the relationship between visual culture and the environment, in particular how imagery informs our perception of our surroundings and how visual narratives are deployed to communicate pressing environmental issues. Through readings, discussions and critical analysis, students are encouraged to explore prevalent ways of seeing, as well as imaginative techniques for addressing today’s environmental challenges, including climate change, extractivism, toxic contamination, radioactivity and extinction, while pondering the following: How can we convert into arresting images environmental issues that are cumulative, incremental and attritional, especially in a media ecosystem that is event-driven and commands only fleeting attention? How can we move our visual representations beyond the focus on damage or the presumption that anthropogenic destruction is inevitable? How do we bear witness to environmental injustices that reshape and damage bodies and habitats without further reinscribing the categories of waste or surplus that were deployed to render them expendable and pollutable? How do we render legible systems and discourses that have been naturalized? How do we acknowledge what has been privileged as visible and who has been given the right to look? And ultimately, how do we build a different visual atmosphere, one that can prompt viewers to address the current environmental emergencies and to imagine more sustainable and just futures?

Department of Communications, Glendon Campus, York University

Interactive Storytelling

This course focuses on how to create meaningful, compelling and engaging narratives by asking the students to experiment with a range of non-linear and interactive media strategies. Throughout, students explore how media makers are using a wide variety of techniques and technologies to tell layered and complex stories. This is an opportunity to inquire about the role that form and design play in shaping the message, as well as how these features impact audience engagement. Students are asked to critically analyze existing innovative pieces, work collaboratively and collectively to produce thoughtful and well written interactive stories, interrogate questions of authenticity, truth and authority in new media, and consider the role technology plays in communicating and distributing stories. Overall, this class encourages students to experiment with form and content by facilitating discussion of design concepts and providing a safe space for the critique of their work.

Department of New Media, Toronto Metropolitan University (english)

Vérité et communication à l’ère numérique

Ce cours se consacre aux enjeux reliés à la recrudescence de la désinformation, des fausses nouvelles et de la méfiance envers les médias. À travers lectures, analyses, ateliers et exercices, les étudiant.e.s identifient les facteurs, modalités et conséquences de l’essor et de l’évolution de la désinformation dans l’environnement numérique. Les étudiant.e.s cernent ainsi le rôle joué par les différentes propriétés des plateformes numériques, notamment au sein des médias sociaux, des expériences interactives et/ou immersives, des jeux vidéos, des applications logicielles programmées (bots) et des sites d’informations. Dans ce cadre, les étudiant.e.s portent une attention particulière à la contribution des algorithmes et de l’intelligence artificielle dans l'accroissement de mouvements massifs de désinformation et de fausses nouvelles et ce dans différents secteurs de l’industrie de la communication, tel que le journalisme, le marketing et la politique. Les étudiant.e.s explorent également les moyens de détection des fausses nouvelles et les techniques de vérification de l'information dans les réseaux sociaux ainsi que les interventions diverses pour contrer la désinformation sur en fonction des plateformes numériques. Ainsi, à travers des cas d’étude récents, les étudiant.e.s abordent comment les nouvelles pratiques de diffusion et de consommation de l'information numérique affectent les multiples professions de l’information et de la communication et, à plus grande échelle, notre société.

Études des cultures numériques, Université de l’Ontario Français

Interprétation et critique d’oeuvres numériques

Ce cours se consacre aux techniques de compréhension, d’interprétation et d’analyse nécessaires à la maîtrise d’une pratique de critique artistique valorisée dans les domaines de l’art, de la culture, des médias, de la communication et des technologies numériques. À travers lectures, analyses, ateliers, visites et exercices, les étudiant.e.s réfléchissent aux intersections entre arts et technologies, notamment en interrogeant comment les différentes innovations numériques (interactivité, immersion, réalité virtuelle, augmentée et mixte, géolocalisation, intelligence artificielle, algorithmes et autres) transforment les potentialités de l’art. Dans ce cadre, les étudiant.e.s interrogent comment ces technologies altèrent les modalités de sensation, de perception, de proprioception, et de mobilité utilisée dans la représentation artistique et leurs impacts sur l’effectivité messages véhiculés à travers les œuvres d’art. À ce propos, les étudiants sont amenés à faire l’expérience de nombreuses et différentes œuvres numériques et de créer des parallèles et comparatifs entre celles-ci de telle manière à pouvoir détecter, déchiffrer et expliquer le rôle des arts numériques dans la compréhension d’enjeux sociétaux.


Études des cultures numériques, Université de l’Ontario Français